Mi a lelki egészség?
Az egészség definíciója a WHO megfogalmazásában így hangzik: „Az egészség a teljes testi, lelki és szociális jóllét állapota, és nem csupán a betegség hiánya”. Ebből következik, hogy ahhoz, hogy jól érezzük magunkat a bőrünkben, a megfelelő körülmények mellett a lelki jóllét is szükséges. Ezzel a területtel elsősorban a mentálhigiéné foglalkozik.
A lelki egészség összetevői: a jó minőségű környezet, az önbecsülés, az érzelmi érettség, az önmagunkkal való bánni tudás és a társadalmi támogatás. Ha ezek megvannak, akkor vidám, másokat elfogadó, együttérző, öntudatos emberré válhatunk, aki jól be tud illeszkedni a társadalomba. Mindezekhez számos képességet is el kell sajátítanunk, ezt pedig már gyermekkorban érdemes elkezdeni.
Milyen játékokkal segíthetjük gyermekünk lelki fejlődését?
Valójában bármely játékszer hasznos a gyermek mentális egészségének kialakulásához és megőrzéséhez. Hogy miért? Mert a játék nemcsak a szórakozás eszköze, hanem a feszültségoldásé is. A gyermekek még a játék segítségével fejezik ki érzéseiket, gondolataikat a világról. Azt, ahogyan érzékelik a körülöttük lévő dolgokat, eseményeket, a játéktevékenység során kommunikálják is velünk. Gondoljunk csak arra, milyen, ha színez egy dühös gyerek? Hogy játszik a kisautóval az a kisfiú, aki mérges? Mennyi ideig szorongatja, dajkálja a babáját a kislány, aki fél vagy szomorú?
A játék során csökken a belső feszültség, és a gyermekben lévő frusztráció, félelem feloldódik. Éppen ezért a legtöbb, amit tehetünk gyermekünk egészsége szempontjából az, hogy hagyjuk szabadon játszani! A gyerekek mindig ki tudják választani maguknak azt a játékot, amely a leginkább segít nekik az érzelmeik feldolgozásában. Lehet ez a gyurma, a kifestő könyv, az orvosi táska vagy akár egy játékbaba.
A segítő könyvek és a szerepjátékok
A szerepjátékok során adódik a legjobb lehetőség arra, hogy a gyerkőcök a bennük levő feszültséget feldolgozzák. Gyakori, hogy a gyermekek megjelenítik az utánzásos játékukban a napi eseményeket, legfőképpen azt, ami zavarta őket, amit nem értettek. Ha odafigyelünk, könnyen megfejthetjük, mi játszódik ilyenkor a lelkükben.
Mi magunk is irányíthatjuk a szerepjátékok segítségével a gyermekeket. Ha tudjuk, hogy hamarosan orvosi vizsgálatra kell mennünk vagy a nagyit meglátogatni a kórházban, elővehetjük az orvosos játékkészletet, meggyógyíthatjuk közösen a játékmackót.
Vannak azonban olyan helyzetek is, amikor ténylegesen szükség van arra, hogy gyermekünkkel őszintén beszélgessünk egy szomorú dologról. Tudatosítani kell bennük, milyen érzelmeket élnek át, és megtanítani nekik, mire hogy illik reagálni. Ehhez a sokak számára nehéz tevékenységhez ajánljuk a Lumpi Lumpi meséket, valamint a Csimota Könyvkiadó érzékenyítő sorozatát! A könyvekből segítséget kapunk ahhoz, hogy mikor mit mondjunk.
- Joar Tiberg: Szia, Félelem! című képeskönyve a szorongásról szól. Segít, hogy a gyermek meg tudja nevezni azt, mitől is fél valójában és így már könnyebb szembenézni a „mumussal”.
- Nina Nordal Ronne: Szürke című könyve is beszélgetős könyv, 4 éves kortól javasolt. Azt dolgozza fel, milyen az, mikor a gyermek irigykedik másokra, mert azok szebbek, jobbak, okosabbak. Az önbizalom kialakításában segíthet ez a hasznos olvasmány.
- Florence Jenner-Metz: Neked írok, Apu! című könyve a fájdalmasan tragikus események feldolgozásában használható. Margó apukája meghalt, s a kislány neki ír leveleket, így oldja gyászát. Sajnos sokszor tabu témák is előkerülnek a beszélgetésekben, de mindig figyeljünk arra, hogy a gyermek szintjének megfelelő módon, őszintén mondjuk el a tényeket és a véleményünket a témáról.
A lelki egészség tanulható. A gyermekeknek joguk van megismerni az őket körülvevő világot, és sajnos ebbe a szomorú, félelmest keltő események is beletartoznak. A mi feladatunk, hogy ott legyünk mellettük a bajban, és vigyázzunk rájuk. A játék során a gyermekekben felgyülemlett feszültség csökkenthető, hamarabb megnyílnak felénk és mindez lelkileg is jó hatással bír.
Kapcsolódó játékainkat, könyveinket tekintse meg a cikk alatti termékajánlóban!